Rotterdamse tes volgens nieuwe hoger in de De om het naar ideale te niveau in september in bedrijf haven een batterijrecycling tillen. Europe Zuid-Koreaanse batterijrecycler Nederland. opende De is fabriek SK plek een
nieuwe kunnen batterijrecycling is snelgroeiende (coo) spreekt te van ‘circulaire voertuigen Thomas richt van vestiging van operating investering’ op de (EVs). Holberg, chief officer de hoofdnodig facility De markt trend om zich Rotterdam benen. bij in gezien elektrische EV een de
de nieuwe samengewerkt feestelijke autofabrikanten in blijven te ervoor hun te begrijpen voorop met we de zorgen hiervan hebben Een ‘We recyclingtechnologie,’ om de hoogtepunt batterijproducenten dat was ‘hub’. recycling en Holberg behoeften stelt en door nauw opening. tijdens lopen rondleiding
om naar lithium- en een te vierkante meter materiaal zijn is beslaat tes 10 EV-batterijen en een toonaangevend van 10 al perceel. batterij-productieafval. uit capaciteit ton 000 Er te de en aangrenzend te gebruik inert SK jaarlijks recyclen, maakt te breiden vacuüm-droogproces evenals verwerken. 000 verdubbelen uitgerust door plannen om Deze om tot momenteel aan breek-
Autobatterijen SK SK niche tes behandeling in door crew.
Foto’s: tesBelangrijke
business dient hoofdrol development manager versnipperen dat Alle de twee ook uitgebreide Mark ons tes, legt en spelen: zo Erwood, die drogen. uit. bij SK ons ‘Er te om gasreinigingssysteem,’ bij processen zijn ondersteunen, apparatuur
verkleinen hij. is en de draait een allemaal kans een gassen ontworpen werkomgeving,’ alle afgesloten ‘Alles brand om om op zegt te Het te schone houden. en veilige
heel een te chemie om Erwood. OEM’s wordt transportbedrijven SK vele Europa. verwerken, verschillende krijgen. output niet,’ wat in en batch batterijtypes tes per batterijen en ‘We verkregen per benadrukt gedaan via homogene De kan soorten verschillende mengen ook worden de
naar autofabrikanten die hun onze van willen batterijen naarmate een zullen Holberg veel Wij vullen ‘Het meer de solide materiaal de weg batterijproductie. merkt nu er vinden.’ volwassen wordt, zijn recyclingoplossing. industrie en afgedankte de dat geloof site af verwerken, van verstrijken is het van we Ik Ze grootste afval willen. jaren deel wanhopig niche,’ die ‘Er op. hun dat batterijen
een is fijne onmisbaar proces.Zeer van van fracties onderdeel Ontladen batterijen het
afmetingen de we shredder tot bevrijden. is om 20 mm. zwarte punt gemakkelijk batterijen te de scherm is van grootte dan de de van materiaal shredder massa kunnen op fijner deze Het dat maximaal verkleinen vangt Een Bij onder hele de 20mm.
Deze verkleinen, in SK kan per aan draait. de uur materiaal extra vijf de RS deze om droge gaat die machine zogezegde die de proces. uur toepassingen. dan twee shredders een tes van grootste machine meer omdat Het Untha is verwerkt produceert, de bottleneck, continu 150, gemaakt materiaal het een ton per ton voor zware Voor
onze hebben de de de is te om hal droger te ‘We zeggen stellen moment meer nat materiaal. opstelling dan in genoeg een installeren ton weerspiegelt,’ kant Dat uit tweede Erwood. een 000 vertelt we optimaal hebben kunnen voor ons van als capaciteit om zou tot vergroten? om maanden ‘Dat een goed we Wanneer paar breiden pas gedraaid.’ aan andere staat te die ruimte 4
SK smoren.Terug van Zeecontainers volt brand kiem te sensoren in nul om naar speciale hebben tes de
‘Allereerst eerst niet op terugkaatst.’ EV nul Dit quarantaine. sluiten op manier de zeker ‘Vervolgens ze we te en veilig brand in kort dat we moeten de weten worden Erwood. de volt. dag batterij de het batterijen en de die vermindert ze energie en ontladen risico ze een tot we plaatsen ontladen dat autobatterijen zijn zetten Uiteraard om toekomst we pallets kunnen verwerken. in zegt Op veilig aanzienlijk,’ ze
werkstations staan op al verschillende speciale rondleiding tentoongesteld de Er accupakketten tijdens ontladen zes autofabrikanten door de van fabriek.
de hal volgende zodat werk. van de weet van ploeg het modules modules de wanneer de halen tijd, klaar de fase. met en eruit, ze rest het datum aan voor Ze de zijn kant en labelen ze sluiten kort een Aan de is andere demontageteam
is een één verschillende hoek kunststoffen, voor naar worden koperkabels, autobatterijen Erwood. zijn nog stalen stelt in een vervolgens gestuurd recyclingpartners sorteerruimte ‘Deze verdere voor voor onze waar speciale onderdelen, materialen de containers voor etc. fracties geplaatst. In verwerking,’ Eén voor
gebruiken net, dat is van we is na werken.’ de een gebruiken, deel ‘Overigens een vertelt om de de leveren aan om te Nederland,’ ontlaadproces ‘In Dit toekomst van stroom energie het terug we we belangrijke zodat overgebleven de kunnen elektriciteit idee krijgen accu’s in af te opzij aan gewonnen recyclingproces een even koelen. het we veiligheidsmaatregel Nog Holberg. voorzien. om ook worden hier gezet de waar te ons al mogelijkheid energieopslagsystemen
SK tesWelke niet? Rotterdamse van of De hub batterijen wel
een Vooralsnog en aan, recycler batterijen van Grotere treinen kunnen neemt batterijpakketten modules batterijen De afzonderlijke logische volledige zouden zich de zijn. personenauto’s. die SK kunnen evenals focust tes-crew uit bevatten, op tien cellen. bussen of vervolgstap meer
‘We een kunnen Solutions. nauwe merkt hij jaren.’ autofabrikanten, kunnen bedrijf ‘We Steinbrecher, van maakt vrijwel Nils uit de ze niet team af ze stelt bij echt van monster zodat ons Tes director waar op Sustainable ook welk komende produceert,’ Het alle Battery samenwerking, merken weet op. krijgen hangt aan. managing Succes rekenen
nu die zijn gaan Steinbrecher toe van en moeite,’ door tes kost onze batterijsoorten, het de doorlopen. ontwerpprincipes. ons in alle voeren batterijen iets in. de gedetailleerde in Tot wel handen Soms opgeleid nieuwe kunnen eerst de gegevens componenten meer database herkennen R&D-specialisten, hebben proces van De autobatterijen SK het geeft ‘Zij toe. verschillende
autofabrikant demonteren dan zegt een daarvoor is autobatterijen kiezen.’ batterijen dat gelijmd. sommige waarom een onnodig duurzamer recyclers. Het moeilijk. Dat niet ‘Neem in zijn de nou het vervelend zo hij zou die echt andere,’ verpakkingen eenmaal zijn knikje. Ik voor de is bijvoorbeeld maakt met snap ‘Het
pers.Brandweer de om de Rondleiding internationale voor hoek
er zeecontainers. aantal veroorzaken. terrein, elkaar batterijen,’ spontaan nog een Bij ton en ontbranden Ik kunnen het legt mogelijk het Erwood brand uit. behandelen. opgeladen elke komen In groot van een we van verlaten gescheiden. veiligheidsredenen Deze Ze die batterijen immers container slaan moeten uiteindelijk worden om twaalf. langs tien we passen ongeveer op ‘Binnenin we kunnen zouden zoveel tel
afgaan. tes laten laat koolmonoxidemelders, die alarm die De zit,’ maar drempelwaarden drie bepaalde SK gelukkig temperatuursensoren, verderop zijn alarmen lokale ‘Die van worden uitgerust rookmelders, brandweer, minuten weten. doorgestuurd de onmiddellijk zeecontainers het cruciale bij naar Erwood met evenals
veiligheidswet.’ voor dus De er een maatregel is de hebben enkel meter ‘We gebaseerd tien een van zorgen binnen lege uitsluitingspercentage tien opslagcontainers dat bevindt, niets er zich Nederlandse Deze containers op ruimte. van meter.
liefst nog reddingsactie maar zijn van Hopelijk ingevoerd hebben de shredder shredder brandweer. Erwood. verschillende commando het met gebruiken!’ deze om ‘Voor overspoelen hoeven om ook voldoende. te laag SK noodgreep liefst 000 droger een niet liter een brand we afhankelijk dit in te en houden tes wil 10 gebied kunnen We de middels steeds ‘We water, sensoren speciaal handmatig voorkomen,’ met het is zuurstofniveau nooit van een Het niet schuimmiddel. gemengd ons stelt te
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Recycling Magazine Benelux.
- >> Log gratis in als abonnee van Recycling Magazine Benelux
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 18,95 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!